Recente berichten

Puzzelen met de aow

Havenwerkers in actie voor pensioengeld

Havenwerkers waken bij hoofdkantoor aegon

Pensioen komt bij 75 procent scheidingen niet ter sprake

Solidariteit van pensioenen staat onder druk

Vroeg eruit zaak van lange adem

Waarom wil verzekeraar mijn lijfrentepolis niet uitkeren

Wat is het verschil tussen pensioen en lijfrente

Afm tikt financiele dienstverleners op vingers

Geen extra maatregelen voor beter pensioen zelfstandige

Pensioenstelsel in gevaar door aftopping premieaftrek

Senioren maken hun erfenis steeds vaker zelf op

Is fietspriveplan van invloed op aow toeslag van partner

Sparen via de bank voor je pensioen

Bosbelasting mogelijk eerder ingevoerd

Jongeren de dupe van leeftijdssolidariteit bij pensioen

Nieuwe financieel directeur bij pensioenreus abp

Pensioenfonds abp benoemt twee nieuwe directieleden

Gedwongen met pensioen

Koningin beatrix als grote inspiratiebron

'Money' in het nieuws

Bos pleit voor beter toezicht op banken

Is bijbaan naast fulltime baan fiscaal voordelig

Lenen te duur door vage reclames

Nederlander weet niet wat rood staan kost

Schuldhulp malafide

Bos bekijkt ontwikkeling islamitisch bankieren

Meer schulden voor nederlandse huishoudens

Snelle aanpak schulden noodzakelijk

Kredietbank gaat schulden studenten saneren

Meer 'money' nieuws


Interessante artikelen

Instortingen-plus-afbranden-waren-aan-de-orde-van-de-dag

Cash refund (geld terug) acties hebben doorgaans een hoge respons

Goedkope-lening-voor-een-auto-dakkapel-of-vakantie

Ik-vasthouden-het-zelf-erbij-1-blogje-en-in-sommige-plannen

Het-adverteerder-heeft-afgerond-het-inzetten-noch-te-activeren

Totaalverbod op leenreclames is geen oplossing



Totaalverbod Momenteel is er veel ophef over reclames voor kredietverlening. Zorgen deze reclames voor onverantwoord lenen? Zorgen deze reclames voor overkreditering? Moeten deze reclames verboden worden?


Op 31 oktober 2006 is tijdens de laatste vergaderdag van de vorige Tweede Kamer een motie van het CDA Tweede Kamerlid Vietsch aangenomen. Deze motie houdt in dat er een verbod op tv-reclame voor kredietverlening komt. Oud-minister Zalm weigerde de motie uit te voeren. Maar de nieuwe minister van FinanciŽn is Wouter Bos van de PvdA. En de PvdA was in oktober 2006 een voorstander van deze motie en het verbod.


Is dit verbod nu beslist nodig? In de Wet financieel toezicht (Wft) staat dat reclames voor financiŽle producten niet misleidend mogen zijn. De Autoriteit Financile Markten (AFM) houdt sinds eind 2006 scherpe controle op de naleving van de Wft. In de praktijk zie je dat de controle indruk maakt op de financiers. De misleidende reclames van 2006 maken plaats voor leuke verleidende reclame. Uiteraard kun je er over discussiren of leuke verleidende reclame ook misleidend is. Verleidend is het in ieder geval. Maar dat zijn alle reclames.


Persoonlijk zou ik graag zien dat niemand meer geld leent. Ik besef dat dit een utopie is. In onze consumptiemaatschappij blijven mensen geld lenen. De consument zou in ieder geval, voordat hij een lening aangaat, zich moeten laten informeren over de voor- en nadelen van lenen. Daarnaast zou hij minimaal van drie financiers de aanbiedingen moeten vergelijken, om zo de voor hem beste lening te kunnen kiezen. Maar dan moet de burger wel weten welke financiŽle instellingen er zijn; reclame kan hierbij helpen.


Wellicht is het verstandig dat de overheid omschrijft wat wel en niet mag in financiŽle reclames. Net als bij autoreclame. Vroeger gingen alle autoreclames over de snelheid van een nieuw model. Altijd werd de GTI-uitvoering getoond en was het belangrijkste item hoe snel die auto van nul naar honderd kon. Aangezien de verkeersveiligheid en minder dodelijke ongevallen veel belangrijker zijn werd het adverteren met snelheid verboden. De autobranche heeft toen de scope verlegd van snelheid naar uitstraling van het merk, degelijkheid van de auto en het goede gevoel.


Laat daarom de overheid of de AFM exact omschrijven wat geoorloofd is in reclame voor financiŽle dienstverleners. Verbiedt misleiding, verbiedt het stunten met bedragen en percentages, en verbiedt het aanprijzen van de verschillende producten. Maar geen totaalverbod. Laat de kredietverstrekkers reclame maken over zichzelf. Over uitstraling, transparantie, degelijkheid, bereikbaarheid en service. Zodat de consument objectief genformeerd wordt over de aanbieders waaruit hij kan kiezen.


Ger Jaarsma is voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Daarnaast is directeur-bestuurder van de Stichting Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland (GKB Friesland) en voorzitter van de Stichting Schuldhulpverlening voor Ondernemers (SVO).

Bron: Overgeld.nl 20 april 2007