Recente berichten

Puzzelen met de aow

Havenwerkers in actie voor pensioengeld

Havenwerkers waken bij hoofdkantoor aegon

Pensioen komt bij 75 procent scheidingen niet ter sprake

Solidariteit van pensioenen staat onder druk

Vroeg eruit zaak van lange adem

Waarom wil verzekeraar mijn lijfrentepolis niet uitkeren

Wat is het verschil tussen pensioen en lijfrente

Afm tikt financiele dienstverleners op vingers

Geen extra maatregelen voor beter pensioen zelfstandige

Pensioenstelsel in gevaar door aftopping premieaftrek

Senioren maken hun erfenis steeds vaker zelf op

Is fietspriveplan van invloed op aow toeslag van partner

Sparen via de bank voor je pensioen

Bosbelasting mogelijk eerder ingevoerd

Jongeren de dupe van leeftijdssolidariteit bij pensioen

Nieuwe financieel directeur bij pensioenreus abp

Pensioenfonds abp benoemt twee nieuwe directieleden

Gedwongen met pensioen

Koningin beatrix als grote inspiratiebron

'Money' in het nieuws

Bos pleit voor beter toezicht op banken

Is bijbaan naast fulltime baan fiscaal voordelig

Lenen te duur door vage reclames

Nederlander weet niet wat rood staan kost

Schuldhulp malafide

Bos bekijkt ontwikkeling islamitisch bankieren

Meer schulden voor nederlandse huishoudens

Snelle aanpak schulden noodzakelijk

Kredietbank gaat schulden studenten saneren

Meer 'money' nieuws


Interessante artikelen

Divisiebreed werd het geÔnvesteerde vermogen met succes verminderd

Devotie-jij-nu-onvervalst-dat-ze-achter-iedere-wetsovertreder-aangaan

Hoe-kan-ik-een-additioneel-aflossingsbedrag-doen

Devaluatie van begrippen is aan de orde van de dag

Een-buitenbeentje-schaderegeling-geldt-voor-'stiefouders'

Afm in actie tegen kredietreclames



kredietreclames DEN HAAG - De Autoriteit Financile Markten wil de Nederlandse consument het komend jaar meer bescherming bieden. Vooral aanbieders van 'goedkoop lenenaanbiedingen' moeten het ontgelden.


De waakhond gaat harder optreden tegen misleidende kredietreclames en voor verzekeraars die beleggingsproducten aanbieden, wordt 2007 het 'jaar van de waarheid', zo bleek gisteren bij de presentatie van het jaarverslag.


De AFM constateert dat de consument steeds moeilijker zijn weg vindt in het woud van complexe financiŽle producten. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het toezichtsorgaan dat het vertrouwen in financiŽle instellingen afgelopen jaar flink is aangetast door de ophef rond beleggingsverzekeringen.


De beleggingsverzekeringen en -hypotheken worden ook dit jaar op de korrel genomen. ,,Voor verzekeraars wordt 2007 het jaar van de waarheid'', zei bestuurslid Anne Willem Kist, doelend op een onderzoek naar het gedrag van de verzekeraars dat de waakhond omstreeks juni afrondt. Daaruit moet blijken of de verzekeraars hun zorgplicht serieus nemen.


De wet schrijft voor dat financiŽle dienstverleners heldere informatie moeten geven en moeten luisteren naar de wensen van hun klanten. Kist: ,,Vervolgens moeten zij kijken wat voor de klant financieel mogelijk is en een product aanbieden dat daarbij aansluit.''


De waakhond gaat ook harder optreden tegen misleidende kredietreclames. De AFM constateert dat de tv-spotjes veel verwarring veroorzaken en dat reclamemakers de regels vaak overtreden. Van de ruim 170 onderzochte reclames bleek een derde niet in orde, terwijl de regels simpel zijn: verleiden mag, misleiden niet.


Aanbieders moeten duidelijke informatie verschaffen in reclames. Dat geldt ook voor de nieuwe Financile Bijsluiter die consumenten op de risico's van financiŽle producten wijst. Veel van de bijsluiters schieten volgens de autoriteit nog te kort. Alle inspanningen moeten de consument een handje helpen en het vertrouwen herstellen.

Bron: Nederlands Dagblad 5 april 2007